تابلو برق آسانسور/ معرفی تابلو فرمان آسانسور به زبان ساده!

Rate this post

امروزه آسانسورها به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده اند. بنابراین، آشنایی با انواع آسانسور، نحوه عملکرد و اجزای آن یکی از مهم ترین مواردی است که می‏تواند تمامی افراد را نسبت به استفاده از این دستگاه آگاه سازد.

تابلو برق آسانسور، یکی از مهم ترین اجزای آسانسور است. به زبان ساده، تابلو برق آسانسور را می‌توان مغز متفکر یک آسانسور در نظر گرفت. این تابلو، سیگنال‌های مختلفی را دریافت می‌کند، آن‌ها را پردازش می‌کند و سپس دستورات لازم را برای حرکت آسانسور صادر می‌کند. این دستورات شامل شروع حرکت، توقف در طبقات مختلف، باز و بسته شدن درب‌ها و بسیاری از عملکردهای دیگر می‌شود. در این مقاله از آلتون آسانسور، به معرفی انواع تابلو برق آسانسور می‎پردازیم.

تابلو برق آسانسور چیست؟

تابلو برق آسانسور، یا تابلو فرمان آسانسور (elevator control panel) همان جز پر استفاده آسانسور برای حرکت و عملکرد سریع است. به عبارتی،  این جعبه پر از سیم‌ها و قطعات الکترونیکی، همه کارهای آسانسور را کنترل می‌کند. درست مثل مغز انسان که به بدن فرمان می‌دهد؛ تابلو برق هم به آسانسور فرمان می‌دهد که چه کاری انجام دهد.

به زبان ساده‌تر، تابلو برق آسانسور، به موتور آسانسور می‌گوید که چه زمانی و با چه سرعتی حرکت کند، در کدام طبقه متوقف شود و درها را باز کند و از کارکرد صحیح آسانسور و ایمنی مسافران مراقبت ‌میکند.

در نهایت، وقتی دکمه‌ای را در آسانسور یا در طبقات فشار می‌دهید، تابلو برق این فرمان را دریافت کرده و آسانسور را به حرکت در می‌آورد. بنابراین، وقتی شما برای رفتن از طبقه ایی به طبقه ای دیگر دکمه های آسانسور را فشار می‏دهید؛ در حقیقت در حال استفاده از تابلو برق آسانسور هستید.

عملکرد کلی تابلو برق آسانسور

از وظایف اصلی تابلو برق آسانسور، می‏توان به دریافت و پردازش فرمان ها، کنترل حرکت کابین، کنترل درب‌ها و نظارت بر عملکرد ایمنی اشاره کرد.

تابلو برق، فرمان‌های حرکت از دکمه‌های داخل کابین، طبقات و همچنین فرمان‌های اضطراری را دریافت می‌کند. این فرمان‌ها را پردازش کرده و تصمیم می‌گیرد که آسانسور به کدام جهت و با چه سرعتی حرکت کند. و در نهایت، به موتور آسانسور فرمان می‌دهد که با چه سرعتی حرکت کند و در کدام طبقه متوقف شود.

تابلو برق آسانسور، از طریق سنسورهای موقعیت، از موقعیت دقیق کابین در هر لحظه آگاه است و بر اساس آن تصمیم‌گیری می‌کند. به موتورهای درب فرمان می‌دهد که در طبقات باز و بسته شوند؛ و از طریق سنسورهای ایمنی، از بسته شدن درب‌ها بر روی افراد یا اشیاء جلوگیری می‌کند. بدین صورت، تابلو برق آسانسور تمامی عملکردهای ایمنی آسانسور را تحت نظر دارد.

در نهایت، تابلو برق آسانسور در صورت بروز هرگونه مشکل یا خطا، سیستم را متوقف کرده و علائم هشدار را فعال می‌کند. با سایر دستگاه‌های آسانسور مانند سیستم اعلام حریق، سیستم تهویه و … ارتباط برقرار می‌کند.

از مهم ترین اجزای تابلو برق آسانسور می‏توان به برد کنترل اصلی، درایو، کنتاکتورها، رله ها، فیوز و سنسورها اشاره کرد.

معرفی انواع تابلو برق آسانسور

تابلو برق‌های آسانسور انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. هر کدام از انواع تابلو فرمان، بر اساس نحوه عملکرد، سرعت و ویژگی های خاص خود در انواع ساختمان های مسکونی، اداری، بیمارستان ها و …. به کار میروند.

به طور کلی، تابلو برق‌های آسانسور را می‌توان بر اساس دو دسته بندی اصلی تقسیم‌بندی کرد، که در ادامه به آن می‏پردازیم.

  1. انواع تابلو برق آسانسور بر اساس نوع درایو
  • تابلو برق‌های AC: از درایوهای AC استفاده می‌کنند و برای آسانسورهای با سرعت متوسط تا بالا مناسب هستند.
  • تابلو برق‌های DC: از درایوهای DC استفاده می‌کنند و برای آسانسورهای با سرعت پایین‌تر و بارهای سنگین‌تر مناسب هستند.
  • تابلو برق‌های VVVF: از درایوهای فرکانس متغیر استفاده می‌کنند و به دلیل کنترل دقیق سرعت و گشتاور، عملکرد نرم‌تری را ارائه می‌دهند.
  1. انواع تابلو برق آسانسور بر اساس نوع کنترل
  • تابلو برق‌های میکروپروسسوری: از میکروپروسسورها برای کنترل عملکرد آسانسور استفاده می‌کنند و قابلیت برنامه‌ریزی و تنظیمات بیشتری دارند.
  • تابلو برق‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی (PLC): از PLC برای کنترل عملکرد آسانسور استفاده می‌کنند و قابلیت‌های بسیار بالایی در کنترل فرآیندهای پیچیده دارند.

کامپکت آلتکس؛ یک تابلو برق آسانسور هوشمند!

کامپکت آلتکس، جدیدترین تابلو برق آسانسور تولید شده توسط شرکت آلتون آسانسور است. این تابلو برق با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا، یکی از بهترین تابلو فرمان های هوشمند تولید داخلی در ایران است. کامپکت آلتکس با ویژگی های خاص خود، یکی از بهترین انتخاب های امروزه برای استفاده در آسانسور انواع ساختمان های مسکونی و اداری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
برای دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید انواع تابلو فرمان آسانسور تنها کافیست با ما در ارتباط باشید.
👋 سلام چطور می تونم کمک کنم؟